دیپلماسی اقتصادی

بررسی تحرکات اقتصادی در میدان سیاست خارجی

دیپلماسی اقتصادی

بررسی تحرکات اقتصادی در میدان سیاست خارجی

  • ۰
  • ۰

بسم الله النور

در این بخش به موضوع ابعاد روش های انتقال تکنولوژی خواهیم پرداخت

ابعاد تکنولوژی:

در کتاب اطلس تکنولوژی، تکنولوژی به چهار جزء تقسیم شده است که عبارتند از:

1-    قالبی که تکنولوژی در آن جا گرفته و میتوان آن را تجهیزات و یا سخت افزار نامید

2-    انسانی که تکنولوژی را به عنوان یک مهارت فرا گرفته که آن را انسان افزار می نامد

3-    سندی که تکنولوژی در آن جای گرفته و می توان آن را اطلاع افزار نامید

4-    سازمانی که تکنولوژی در آن جای گرفته است و می‌توان آن را چارچوب (یا سازمان‌افزار ) نامید.

توجه شود که در این بحث هدف ما گفتمان سازی یک تعریف کاربردی از انتقال تکنولوژی است بدان شرح که این انتقال در هر چهار بعد آن رخ دهد و به بومی سازی و توسعه ی آن تکنولوژی در داخل نیز منجر شود.

در کتاب فرایند انتقال تکنولوژی در بخش صنایع سبک ایران به نقل از کتاب استراتژی توسعه ی صنعتی آن را از نظر ترکیب به دو نوع سخت افزار شامل، مواد، تجهیزات و ماشین آلات و نرم افزار شامل، استعداد ها، مهارت هاو... تقسیم کرده است. در همان کتاب، تکنولوژی بر اساس سرمایه و نیروی کار به دو دسته ی تکنولوژی های کاربر و تکنولوژی های سرمایه بر تقسیم شده است، توضیح آن که در یک صنعت برای مشخص کردن کاربر و یا سرمایه بر بودن آن از شاخصه ای تحت عنوان نسبت نیروی کار به سرمایه گذاری استفاده می شود که اگر نسبت نیروی کار به سرمایه گذاری در یک صنعت از حد معینی بیشتر باشد آن را کاربر و اگر نسبت سرمایه گذاری به نیروی کار از حد معینی تجاوز کند آن را سرمایه بر می نامند. نیز طبقه بندی دیگری وجود دارد که آن را به دو دسته ی مصرفی و تولیدی  تقسیم می کند که در این نوع طبقه بندی تکنولوژی ای که مستقیما نیاز های مردم را برطرف می کند( مانند اتوموبیل سازی) مصرفی و آنچه که برای تولید تکنولوژی های دیگر استفاده می شود(مانند تکنولوژی های تبدیل) تولیدی نامیده می شوند. البته طبقه بندی های دیگری نیز برای ابعاد تکنولوژی موجود است که آن را از منظر سیر تاریخی و از دیدگاه نوآوری(تکنولوژی مربوط به انجام یک وظیفه ی جدید و نیز یک وظیفه ی قدیمی با یک شیوه ی جدید) مورد بررسی قرار داده است.نکته اینجاست که مشخص کردن ابعاد تکنولوژی مورد نیاز برای یک صنعت، لازمه ی تدوین یک سند استراتژیک برای انتقال تکنولوژیست.

  • ۹۵/۱۲/۱۱
  • mohamadamin aqayani

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی